Grunder och regler
Ställ upp dina pjäser som på bilden nedan
Dom vita pjäserna placeras från vänster till höger :
Torn, springare (häst), löpare, dam på raden d och kungen på e.
Framför placeras en rad med åtta bönder.
Bönderna kan bara gå framåt, första förflyttningen väljer du en eller två rutor sedan går bonden en ruta i taget. Så när du börjar spela kan bonden gå två steg om du vill detta.
Bönderna tar en annan pjäs genom att slå snett åt höger eller vänster diagonalt och alltså ett steg.
Tornen går åt båda håll rakt upp/ner eller vänster/höger. Dom går så långt du vill.
Här hittar du en mycket bra sida om detta ämne.
Springare eller hästen går två framåt och en ruta vänster eller höger åt alla håll, upp/ner eller vänster höger, som ett L.
Springaren är den enda pjäs som kan hoppa över andra pjäser.
Löparna går diagonalt så långt du vill.
Damen går både rakt upp/ner och höger/vänster samt diagonalt och är därför den mest värdefulla pjäsen.
Kungen går en ruta åt alla håll. Det som är speciellt med en kung är att den kan inte tas av en annan pjäs utan hotar en pjäs kungen kallas det för schack. Om kungen står schack och inte kan flyttas utan att stå i schack är spelet slut, schack matt!
Kungen får inte stå kvar i schack och inte heller korsa en ruta där den skulle bli schack vid en rockad.
Kungarna kan inte stå intill varandra utan det måste finnas minst en ruta mellan dom.
Kolla in vår otroligt bra länksida!
Både schackpjäser och ett schackbräde behövs för att kunna spela ett parti schack. Schackbrädet ska vara indelat i 64 vita respektive svarta rutor. Vardera spelare börjar med 16 pjäser, som är vita respektive svarta.[5] Eventuellt används även en schackklocka för att begränsa betänketiden samt partiprotokoll till vardera spelare för att anteckna partiet för vidare studier.
Utgångsställning
Båda spelarna har från början en uppsättning pjäser bestående av följande:
Pjäs | Kung | Dam | Torn | Löpare | Springare | Bonde |
---|---|---|---|---|---|---|
Antal | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Symboler |
Pjäserna placeras enligt diagrammet Utgångsställningen i schack. En tumregel när man ska sätta upp pjäserna är att den vita damen ska stå på en vit ruta på d-filen. Observera att damerna står mot varandra och kungarna mot varandra. Brädet ska vara vänt så att vardera spelare har en vit ruta närmast till höger (h1 respektive a8).
Identifiera fält
Varje fält på ett schackbräde betecknas med en unik kod bestående av en bokstav och ett nummer. Linjerna bokstaveras från a till h, från brädets damflygel. Raderna numreras från 1 till 8, från vits sida av brädet. Den vita kungen börjar till exempel på ruta e1. Den svarta springaren på ruta b8 kan flyttas till a6 eller c6.
Syfte
Spelet går ut på att ställa motståndarens kung schackmatt. Detta innebär att man hotar motståndarens kungen samtidigt som den inte kan undkomma hotet på något sätt, och då har man vunnit. Ett spel, fram till schackmatt, remi (oavgjort spel) eller uppgivelse, kallas ett parti.
Pjäsernas rörelse
Pjäsers rörelsebanor begränsas av likfärgade pjäser. Det går alltså inte att flytta en pjäs till en ruta där en annan likfärgad pjäs står. Det går dock att flytta en pjäs till en ruta där motståndarens pjäser står. Då slås motståndarens pjäs på den rutan, och tas bort ut spelet, varvid den nyligen flyttade pjäsen står kvar på rutan i fråga. För bönder gäller specialregler vid slag.
Bonde
Bonden förflyttas ett steg rakt framåt, förutom första draget på hela matchen, då den kan flyttas två steg framåt. Bonden kan inte slå motståndarens pjäser med dessa framåtriktade förflyttningar. Däremot kan bonden slå en pjäs som står diagonalt framför den, varvid den hamnar på denna ruta.
När en bonde förflyttas två steg framåt kan motståndaren i nästa drag slå den "i förbigående" som om den endast förflyttades ett steg framåt. Denna möjlighet finns dock endast under ett drag. Detta slag kallas för en passant.
När en bonde når den sista raden (motståndarens första rad) förvandlas den till vilken annan pjäs som helst, förutom kungen. Eftersom damen är starkast, brukar schackspelare oftast välja den pjäsen. Denna förvandling kallas för promovering.
Springare
Springaren kan flyttas två steg framåt och ett steg åt sidan i alla möjliga riktningar. Springaren är den enda pjäsen som kan hoppa över andra pjäser, både likfärgade och motståndarens. När en springare schackar motståndarens kung, kan denne inte ställa någon pjäs emellan springaren och sin kung. Antingen måste springaren slås, eller måste kungen flyttas. Till skillnad från bonden, ändras inte springarens rörelsemönster när den ska slå en pjäs.
Vidare är springaren, tack vare sitt unika rörelsemönster, den enda pjäsen i spelet som kan hota motståndarens dam utan att själv kunna bli slagen av damen i motståndarens nästa drag. Detta gör att springaren är den pjäs som lyckas bäst med gaffeldrag, som exempelvis både hotar motståndarens dam och kung. I sådant fall måste motståndaren flytta sin kung och lämna damen på samma fält, som springaren sedan kan slå i nästa drag (om ingen annan pjäs kan slå springaren).
Löpare
Löparen kan flyttas diagonalt hur långt som helst. Vardera spelare har vid början av partiet en vitfältig löpare som endast kan förflytta sig på vita fält och en svartfältig löpare som endast kan förflytta sig på svarta fält.
Torn
Tornet förflyttas valfritt antal rutor rakt åt vänster eller höger, eller rakt framåt eller bakåt. Till skillnad från springaren, får tornen inte hoppa över andra pjäser, varken tillhörande det egna laget eller motståndarlaget, förutom vid specialdraget rockad.
Dam
Damen förflyttas antingen likt löparen valfritt antal rutor i diagonal riktning, eller likt tornet valfritt antal rutor i horisontell eller vertikal riktning. De många förflyttningsmöjligheterna gör damen till schackspelets värdefullaste pjäs.
Kung
Kungen kan förflyttas åt alla riktningar, dock endast ett steg. Specialdraget rockad är ett undantag.
När kungen inte kan räddas från att bli slagen, är partiet slut (partiet avslutas innan kungen blir slagen). Vanligtvis är det förbjudet att ställa sin kung i slag. I sådant fall får spelaren ta tillbaka draget och göra ett annat drag. I snabbpartier, partier med kort betänketid, kan dock andra regler gälla. Det kan exempelvis vara tillåtet att påvisa att motståndarens kung står i slag, och därmed förlorar denne partiet.
När en spelare hotar att slå kungen i nästa drag kan denne säga schack. Detta är dock frivilligt, och förekommer relativt sällan i tävlingspartier. När kungen står i schack måste spelaren göra ett drag som hindrar schacken. Inga drag som lämnar kungen hotad är tillåtna.